אגרוף יופי
כֻּלָּם מְצַפִּים מִמֶּנִּי לִכְתֹּב שִׁירִים, לְהִתְעַמֵּל, לָשׁוּב וּלְגַדֵּל תַּלְתַּלִּים –
וַאֲנִי טוֹעֵן שֶׁטּוֹב לִי כָּכָה, כָּל עוֹד בְּנִי אוֹמֵר "יֹפִי, אַבָּא"
כְּשֶׁהוּא מַצְלִיחַ לְהַכְנִיס אֶת הַמּוֹצֵץ לְכִיס הַמִּכְנָסַיִם.
וְזֶה בֶּאֱמֶת קָשֶׁה,
הַמּוֹצֵץ גָּדוֹל וְהַכִּיס רָווּי קְפָלִים.
לִפְנֵי כַּמָּה יָמִים קָטַפְתִּי לוֹ שׁוֹשַׁנָּה וְהִצְבַּעְתִּי עַל קִפְלֵי עֲלֵי הַכּוֹתֶרֶת,
שֶׁאֵינָם דּוֹמִים לְדָבָר, גַּם לֹא לֶאֱלֹהִים.
הַשּׁוֹשַׁנָּה הַזּוֹ הִיא הַסּוֹד הֶעָמֹק שֶׁל הַטֶּבַע! יָכוֹל הָיִיתִי לוֹמַר לוֹ,
אֲבָל שָׂמַחְתִּי שֶׁלֹּא הוֹסַפְתִּי דָּבָר לִתְחוּשַׁת הָרִאשׁוֹנִיּוּת.
אֲפִלּוּ עַל צֶבַע הַצֶּבַע לֹא הוֹסַפְתִּי מִלָּה.
רַק לָחוּשׁ אֶת הַשּׁוֹשַׁנָּה מִתְפַּתֶּלֶת בְּתוֹךְ תּוֹכָהּ,
אֶגְרוֹף יֹפִי קָפוּץ וּמְרֻכָּז.
כֻּלָּם מְצַפִּים מִמֶּנִּי לִכְתֹּב שִׁירִים וַאֲנִי מְגַלֶּה אֶת הָעוֹלָם:
הִנֵּה פֶּרַח סַבָּא, שֶׁבְּפוּוּ אָרֹךְ מַתִּיז אֶת תַּלְתַּלָּיו, וְהִנֵּה פֶּרַח יֶלֶד צָהֹב
שֶׁבַּלַּיְלָה, כְּשֶׁיּוֹצֵא הַיָּרֵחַ, מִתְקַפֵּל פְּנִימָה בְּבַיְשָׁנוּת;
הִנֵּה עֵץ בְּרוֹשׁ, שֶׁאֲפִלּוּ הַדֻּבִּי לֹא יָכוֹל לַעֲקֹר מִמְּקוֹמוֹ
וְרַק שְׁרִיקָה שֶׁל עוֹרֵב
הַמְּחַפֵּשׂ אֶת אִמּוֹ, מַרְעִידָה אֶת עָלָיו;
וְהִנֵּה עֵץ פִיקוּס, שֶׁהוּא יָרֹק תָּמִיד וּמְכַסֶּה אֶת כָּל שְׂדֵרוֹת הָעִיר –
אָז אֵיפֹה הָאֵיקָלִיפְּטוּס, שׁוֹאֵל הַפָּשׁוֹשׁ בֶּן הַשְּׁנָתַיִם, וַאֲנִי צוֹחֵק, אֵין.
הָאֵיקָלִיפְּטוּס בַּבַּיִת שֶׁלּוֹ, רָחוֹק בְּאוֹסְטְרַלְיָה אַחֲרֵי הַגַּלִּים.
כֻּלָּם מְצַפִּים מִמֶּנִּי לְמִלִּים, אֲבָל אֲנִי מְגַלֶּה בַּדְּמָמָה אֶת רֵיחַ הָעוֹלָם,
אֶת זְהִירוּת הַסִּרְפָּד, אֶת לַהַט הַשֶּׁסֶק הַמִּשְׁתַּזֵּף
וְאֶת הַדְּקִירָה הַמְּתוּקָה שֶׁל הַדֶּקֶל הַגָּבוֹהַּ,
הַמַּכְאִיבָה יוֹתֵר מֵרֹמַח בַּרְזֶל אוֹ מֵעֵט נִנְעָץ בְּדַף נְיָר.
כִּי הַלֵּב שֶׁלָּנוּ עָמֹק, וּכְמוֹ הַשּׁוֹשַׁנָּה הוּא רָווּי סוֹדוֹת,
וְלֵךְ תְּנַסֶּה לְהַכְנִיס לְתוֹכוֹ מוֹצֵץ –
אוּלַי אָז תַּצְלִיחַ לִצְעֹק "יֹפִי, אַבָּא" וְלָרוּץ לִזְרוֹעוֹתָיו,
רָטֹב מֵאַהֲבָה.
"ספרו של יקיר בן-משה נוגע בעדינות אין קץ בשגרת היום-יום ובורא מתוך כך, כאילו מבלי משים, עולם פלאי, עולם שהנס גלוי בו לעין, רקום בתוך מארג ההוויה. המשפחה, בעיקר חוויית ההורות עומדות במרכז הספר. לכאורה, נושא מוכר ומינורי, אולם "אח, לו היה לנו קלרינט" מעניק הצצה מרעישה על אבהות שלעתים נדירות אם בכלל הוענק לה פתחון פה פואטי". ד"ר אורית מיטל
כתב יד
יקיר בן-משה, יליד 1973, חי ויוצר בתל אביב, חתן פרס ראש הממשלה לספרות לשנת 2012.
פרסם עד כה חמישה ספרים. "בכל בוקר מקריח לפחות אדם בלונדיני אחד" (הוצאת עם עובד, 2003), "תנשום עמוק, אתה נרגש" (סדרת 'כבר' בעריכת ליאת קפלן, הוצאת כרמל, 2009), "גני הזהב של העיר סנקטאפו" (הוצאת חרגול-עם עובד, 2010), "אח, לו היה לנו קלרינט" (סדרת 'כבר' בעריכת ליאת קפלן, הוצאת מוסד ביאליק, 2013) ו"הדלתא של חייך" (בעריכת ליאת קפלן, הוצאת מוסד ביאליק, 2017).